Jak se zdokonalit v kresbě?

Samozřejmě kreslením. Všimněte si, že jsem do nadpisu nepoužil lákavou vějičku typu “Jak se rychle a snadno zdokonalit v kresbě?” Protože takový způsob podle mého názoru a hlavně zkušeností jednoduše neexistuje.

Jedinou cestou je mnooooooho hodin kreslení.

Ale je řada možností, jak tento proces urychlit a zefektivnit. A pokud nás zajímá především malba, tak bych možná opatrně upravil odhad potřebného času na “relativně rychle”. Zvláště pokud nás jako malíře úplně nezajímá hyper-realistický způsob malby, ale spíše nějaké volnější techniky.

Ale těmi opravdu nemyslím třeba kubismus, kde je například pojem “přesná elipsa” už hodně relativní. A zrovna kubismus vede celkem přirozeně zájemce o malbu k pocitu, že kresba není důležitá. Pozn.: na hodinách vždy dodávám, že zrovna Picasso byl ale výborný kreslíř (a podle mě navíc daleko lepší kreslíř než malíř).

Základy kresby

Za dobu svého učení jsem si všiml, jak se podceňuje zvládnutí úplných základů – kresba elementárních linií, tvarů. Stranou dnes nechám šrafuru, dynamiku linky i různé výtvarné prostředky (a z toho plynoucí rozdíly a společné prvky). A už úplně otázky dodržení proporcí předlohy, práci se světlem a stínem, perspektivou. Ale můžete se třeba přihlásit do mého semestrálního kurzu :-).

Na co se zaměřit v základech kresby

Co pro Vás tedy mám? Lehce chaotickou trénovací šablonu, kterou si můžete po kliknutí stáhnout, vytisknout a okamžitě začít. Nebo se jí inspirovat a nachystat si nějakou svoji.

jak-se-naucit-kreslit-cviceni-01
Zdokonalme se v kresbě – trénovací šablona 01

Dobrá základní metoda, jak uvolnit ruku a výrazně si zlepšit přesnost vedení linky, je opakované překreslování základních tvarů – přímky, oblouky, elipsy, obdélníky, atd… Cílem je, aby třeba i “10 elips na sobě” vypadalo, že jich je méně. Vyžaduje to plnou koncentraci – uvidíte sami, jinak jde najednou čára jinam, než chcete.

Až to bude nuda, tak si na závěr zkuste dělení přímek “od oka” nejen na poloviny, ale i třetiny, čtvrtiny, atd. U kruhů zkuste totéž úhlově. A pak si udělejte v ploše bod a veďte k němu přímou linku z různých míst papíru (pokud je to i mírný oblouk “aby to vyšlo”, tak to prostě nevyšlo).

Experimentujte také s různým způsobem držení. Metoda “jako když držím propisovačku” je možná fajn pro nějaký malý detail, ale tady je potřeba i pohyb, který vychází z lokte a ideálně i z ramene. Pro formát A4 to není ještě kritické, pro větší už ano. Linky veďte i v nepříjemných směrech – někomu se lépe kreslí svislé linky, někomu vodorovné.

V dalším kroku si udělejte “trénovací šablonu kresby” na formát A3, lépe A2 – nemusí to být tisk, ale ty základní tvary musí být přesné, výjimečně tedy za použití pravítka, kružítka. Nějakou komplikovanou základní linii (různá zakřivení, zlomy, atd… udělejte samozřejmě od ruky, ale důsledně pohybem vedeným z ramene.

A jak udělat základní elipsy pro velkou šablonu pomocí provázku a dvou kotevních bodů v ploše papíru – to asi víte?

Začátek stránky